English|عربي
صفحه اصلي|اروپا - آمريكا|آفريقا - عربي|آسيا - اقيانوسيه|اخبار سازمان|آشنایی با سازمان
دوشنبه ١١ اسفند ١٣٩٩


  چاپ        ارسال به دوست

در اندونزی؛

کارگاه آموزشی جریان شناسی دینی فرهنگی برگزار شد

کارگاه آموزشی جریان‌شناسی دینی ـ فرهنگی با ارائه مباحثی درباره جریان‌شناسی دینی، رابطه ایران و اندونزی، فرهنگ شناسی، نظام آموزشی،‌ جریان‌شناسی سیاسی، مناسک دینی و ظرفیت‌های تبلیغی در اندونزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،در اولین روز از این کارگاه آموزشی که بیش از صد شرکت کننده همچون ؛ حسینی کوهساری ، ربانی رایزن فرهنگی و حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم زرگر ،پیرامون جریان شناسی دینی و مناسک دینی وظرفیت های تبلیغی به ارائه مطلب پرداختند.

در دومین روز از این کارگاه آموزشی نیز آزاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا ، محسن زنگنه ،نماینده مجلس شورای اسلامی ،عبدالله بیگ  وآنونگ سلیمان  دو تن از اساتید اندونزیایی ،پیرامون موضوعات مربوط به روابط ایران واندونزی ،جریان شناسی سیاسی در اندونزی ،فرهنگ شناسی و نظام آموزشی در اندونزی سخن خواهند گفت .

ربانی رایزن فرهنگی اسبق جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا در این برنامه به تفصیل در خصوص جریان شناسی شیعه معاصر اندونزی ، رویکردها و تحلیل های مفهومی از تشیع تاریخی و معاصر در اندونزی در میان پژوهشگران ، تشیع فرهنگی در آسیای جنوب شرقی ؛تشیع معاصر وانقلاب اسلامی ،تاثیر ونقش جریان روشنفکری در شیعه معاصر ،جریان شناسی شیعه معاصر و چالش ی آن سخن گفت .

ربانی رایزن فرهنگی اسبق جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا درسخنانی درگذشت اندیشمند وشخصیت بزرگ شیعی اندونزی مرحوم دکتر جلال الدین رحمت تسلیت گفت و اظهارداشت: موضوعی که به بنده واگذار شده " تشیع در اندونزی پس از انقلاب اسلامی " است  .

وی در ادامه اظهارداشت ؛اینکه در پاسخ به این پرسش که  مطالعات اسلامی وشیعی اندونزی چه اهمیتی دارد وچرا باید به این موضوع پرداخت باید گفت ؛ اندونزی با جمعیت دویست وپنجاه میلیون نفری و اکثریت بالای 80 درصدی مسلمان ،بزرگترین کشور پرجمعیت اسلامی بشمار می رود ؛ مرکز ثقل پنجمین حوزه اصلی فرهنگی وتمدنی جهان اسلام  یعنی فرهنگ وتمدن اسلامی مالایی است  ویکی از حوزه های ژئوپولتیکی وجمعیتی شیعه است  .هرچند جمعیت  شیعه در اندونزی زیاد نیست با حدود پنج میلیون ولی در قیاس با سایر اقلیت های شیعه در سایر کشورها از نقش تاثیرگذاری بالایی برخوردار می باشند.

ربانی افزود: نکته دیگر اینکه به دلیل سهم شیعه  در پی ریزی و گسترش اسلام در اندونزی و منطقه عامل تشیع  جزو یکی از فرضیه های مطرح در اسلامی سازی در این منطقه بشمار می رود و در بحث تاریخ اسلام در این منطقه ومطالعه ودرک درست از تاریخ اسلام در اندونزی ، مطالعه موضوع شیعه در این کشور حائز اهمیت می باشد  .همواره عامل شیعه در مناسبات ایران واندونزی سهم مهم وتعیین کننده ای داشته است .لذا هم در تعاملات رسمی دولتی  و هم با مسلمانان این کشور موضوع شیعه در راز وفرود این ارتباطات تاثر داشته لذا در تحلیل از مناسبات فرهنگی سیاسی وسیاستگذاری ها درک درست شیعه معاصر در اندونزی می تواند  در تحلیل و تبیین شرایط و راهکارها موثر وضروری باشد.

رایزنی فرهنگی سابق ایران در اندونزی در ادامه خاطر نشان ساخت:تحولات پس از انقلاب و تاثیر ان در هویت شیعی در اندونزی در کنار ضعف ها و کاستی های مطالعاتی که وجود دارد بر اهمیت مطالعات شیعه در این کشور تاکید دارد . دیگر اینکه همانگونه در خصوص اسلام تفسیرها و تحلیل های محیطی مطرح است واسلام عربی ایرانی وترکی و مالایی داریم طبیعتا وقتی از تشیع در اندونزی صحبت می کنیم هرچند در دوره معاصر بشدت تحت تاثیر ایران بوده ولی طبیعتا شیعه در اندونزی از شرایط فرهنگی اجتماعی وهویتی بومی خاص خود برخوردار است  وبصورت جداگانه می بایستی مورد مطالعه وبررسی قرار گیرد .

وی در ادامه افزود:نکته مهم دیگر اینکه ؛ امروزه یک بحث مهمی که در خصوص شیعه در اندونزی وجود دارد و متاسفانه در ایران نیز غفلتا و بعضا از این تلقی وبرداشت حمایت می شود اینکه وقتی از شیعه در اندونزی سخن گفته می شود صرفا به دوره معاصروپس از انقلاب اسلامی پرداخته می شود وبعضا چنین برداشت می شود که ظهورتشیع در اندونزی صرفا مربوط به دوره معاصر وپس از انفلاب اسلامی بوده است در حالیکه هر چند دوره انقلاب اسلامی در حیات و گسترش تشیع در زمان معاصر سهم ونقش اساسی داشته است ولی شیعه در اندونزی همزمان با ظهور اسلام در این کشور و منطقه و در یک فرایند مستمر و متصل تاریخی هرچند با فرازو فرود ؛ سابقه وپیشینه داشته است .چون هرچند اکثریت مسلمانان اندونزی اهل سنت شافعی مذهب هستند ولی ماهیت ترکیبی فرهنگ اسلامی ؛  و سیر تاریخی ورود وگسترش اسلام در این منطقه حاکی از سهم ونقش تاریخی شیعه دارد.لذا در فرضیه های عربی  ایرانی هندی وچینی در بحث عامل معرفی وگسترش اسلام در مجمع الجزایر اندونزی و منطقه ؛  تشیع یا بصورت مستقیم یا غیر مستقیم سهم ونقش داشته است .چرا که در فرضیه عربی عمدتا بحث از  سادات حضرمی وعریضی ها ست که نوادگان امام صادق ع بودند . در فرضیه  ایرانی  که سنگ قبرها و منابع تاریخی بر آن دلالت دارد عامل شیعی حائز اهمیت است به دلیل نشلانه هویتی تجار ومبلغین شیعی وهم فضای مذهبی وجغرافیایی این ایرانیان .  در فرضیه هندی هم عمدتا عناصری سهم داشته اند که تحت حکومت سلاطین شیعی بودند همانند گجرات و دکن بهمنیان وسلاطین مغول شیعه . امروزه هم خوشبختانه که این اثار وجود دارد. سادات از طریق کمیته های علوی وشجره نامه ها ونسب نامه ها دلالت واضحی بر انتساب به خاندان اهل بیت و امام صادق ع دارند هرچند لعدها تغییر مذهب دادند .  سنت ها ، حکایات ادبیات تصوف و..واموزه های شیعی فراوانی نیز در اسلام وفرهنگ اسلامی مالایی واندونزی مشاهده می شود تا انجا که رئیس نهضت العلما گوزدور عبدالرحمن وحید و هم عقیل سراج  اسلام حاکم بر اندونزی را شیعه فرهنگی می دانستند.

ربانی در ادامه گفت:اصولا در بحث مطالعات وپزوهش های شیعی در اندونزی دو جریان اصلی وجود دارد .جریانی که عمدتا از پژوهشگران ومورخان برجسته وقدیمی اندونزی هستند همانند جمیل ، فاطمی ، عظمی ، ابوبکر اچه ، سونیوتو  ..که نظریه تاریخی بودن شیعه وسهم ان در اسلامی سازی منطقه را بنا بر مستندات تاریخی دنبال می کنند و گروهی از پزوهشگران که عمدتا معاصرند همانند عذرا ، همکا ، شمسوری علی   و عبدالرحمان زین الدین و گروه مطالعاتی که چند سال پیش از سوی وزارت دین اندونزی در خصوص شیعه مطالعه می کردند معتقدند که شیعه در اندونزی در دوره معاصر وپس از انقلاب اسلامی ظهور کرده  وسهمی در گذشته وتاریخ اسلام در اندونزی ندارد و ماهیتی عمدتا سیاسی ائدئولوزیکی دارد. که براساس این فرضیه سال ها از طرف دولت به عنوان تهدید و از طرف مسلمانان سنی به عنوان یک پدیده انحرافی بیرونی با شیعه برخورد می شد .

شیعه معاصر در اندونزی

سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ؛ دوره افول شدید  اسلامگرایی وهمچنین تشیع در این کشور بود مضاف بر اینکه  ، ظهور جربان های سلفی اصلاحی همانند جنبش محمدیه که بعده به جنبش روشنفکری و نوگرای سنی تبدیل شد و به دنبالش ظهور وگسترش  جریان وهابی سنی تند ؛ در کنار  سیاست ضد مذهبی یکپارچه سازی مذهبی دولت غربگرا وفشار جریان های چپ  ؛ فشار بر شیعه  را ذز این دوره مضاعف کرد. هرچند در این دوره ماهیتی بومی وفقهی وعقیدتی داشت ولی  تغییر مذهب به سنی در یک فرایند نسلی از تقیه به رویه شکل گرفت وصرفا معدودی از خاندان های سادات به جهت ارتباطات با مراجع ومراکز شیعی بویزه در عراق داشتند بر تشیع باقی ماندند.

دوره انقلاب اسلامی

دو دوره طلایی دارد شیعه در اندونزی یکی قرن 16 و17 میلادی است به جهت سهم تاثیرگذاری ان در فرهنگ تمدن ادب حکومت ها بویزه در سوماترا واچه ویکی هم دوره پس از انقلاب اسلامی است .تفاوت این دو دوره اینکه در دوره تاریخی گذشته تشیع عمدتا ماهیتی عرفانی وصوفیانه داشت  تحت تاثیر فرهنگی مذهبی هند دوره اسلامی بود تا مستقیم از ایران ولی پس از انقلاب نقش مستقیم ایران اسلامی مهم بود و ماهیت اعتقادی و سیاسی شیعه نیز برجسته شد. البته تاثیر انقلاب اسلامی صرفا در خصوص شیعیان نبود .انقلاب اسلامی یک حادثه بی نظیر واتفاق برزگی بود بویزه در بازگشت مسلمانان به هویت اسلامی واحیا اسلام بویزه در اندونزی این را بسیاری اذعان کردند و کتاب نوشتند از جمله دکتر امین رئیس ریس محدیه .طبیعتا  بازگشت به هویت شیعی وفهم ودرک از پویایی تشیع نسبت به دیگر چریان های مذهبی جلوه ای بارزتر داشت .

ربانی در ادامه تاکید کرد:درشروع بحث را اجازه می خوان برای اینکه یادی شود از مرحوم جلال از تحلیل ایشان استفاده می کنم .ایشان در برداشت خود از شیعه معاصر در اندونزی ، انرا به سه دوره تقسیم می کرد .  دوره پیش از انقلاب اسلامی که دوره افول شیعه تقیه وفشار بود وبسیاری از شیعیان یا تقیه می کردند ونسل های بعدی تقیه به رویه تبدیل میشد و خودشان را اهل سنت می دانستند تعداد محدودی مثل عمر شهاب و برخی بزرگان سادات که ارتباط داشتند با مراکز شیعی       -دوره دوم مربوط به سال های نخست و دهه اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود که یک جریان روشنفکری تحت تاثیر جاذبه ها عقلانی وگفتمان های عدالتخواهانه انقلاب اسلامی وامام خمینی یا شیعه شدند و یا تحت تاثیر ان قرار گرفتند.تفکر انتقادی اندیشمندانی چون دکتر شریعتی  شهید مطهری و.. موجب گردی تا به تشیع علاقمند شوند  و این گرایش نوعی گریز  از سنت های مذهبی بسته وناکارامد حاکم  و تمایل به جاذبه های عقلانی نوگرایانه وانقلابی شیعی بود .لذا مشاهده می کنیم  که طیف وسیعی از شیعیان و یا حامیان شیعه در دهه اول پس از انقلاب اسلامی در اندونزی را جریان های دانشگاهی و روشنفکری تشکیل می دادند وبستر اصلی رشد شیعه در محیط های دانشگاهی بود و تشیع در این دوره عمدتا ماهیتی اندیشه ای وفکری داشت .  

-دوره سوم شیعه معاصر اندونزی مربوط به سال های دهه های دوم به بعد می باشد. یعنی دوره توسعه شیعه در متن توده های مردم برجسته شدن نقش وسهم طلابی که از ایزان فارغ التحصیل شدند  وتبلیغ و ترویج شیعه در در این کشور بر عهده گرفتند .

یک تحلیل دیگراز اقای اسعد سعید وجود دارد .وی از مسئولین نهضت العلما بود که مدتی هم معاون سازمان امنیتی اندونزی بود ؛ ایشان هم تقریبا همین تقسیم بندی وتحلیل را دارد  .البته  تشیع معاصر را بر اساس نگرش های غالب به دو دوره اصلی  تشیع فقهی وتشیع سیاسی تقسیم می کند. او بر این باور است که در گذشته شیعه در اندوزی عمدتا درچارچوب قواعد فقهی ومذهبی اسلام تعریف می شد .وبر حمایت وتلاش های فردی و داخلی روحانیون ومبلغان بومی متکی بود وبا ظهور انقلاب اسلامی ماهیتی سیاسی گرفت وتبدیل به اندیشه سیاسی شد واز حمایت ایران برخوردارشد . واین اندیشه سیاسی وبرداشت از اسلام در سال های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی نوعی تلقی وبرداشت روشنفکرانه از شیعه شمرده میشد به دلیل آنکه جریان های روشنفکری و دانشگاهی اندونزی آنرا در محیط های دانشگاهی دنبال می کردند ولی بمرور زمان ماهیتی ایدئولوزیکی و مناسکی بخود گرفت و وارد مساجد و پایگاههای مردمی شد. استراتزی و روش تبلیغ شیعه در این دوره در ابتدا بهره گیری از محوطه دانشگاهها بود ونخبگان و دانشگاهیان وبا تغییر استراتزی از دانشگاه خارج شدند و بطور مستقیم توده های مردم مورد توجه قرار گرفتند وبا نهادسازی و اموزش های دینی به تبلیغ وترویج تشیع پرداختند.

قطع نظر از تحلیل در صحت وسقم این تقسیم بندی ها که جای بحث دارد و کلیتش قابل قبول است هرچند من معتقدم طی سال های اخیر ما بنوعی شاهد شکل گیری و یا ادغام این دو جریان سنتی و روشنفکری شیعی هستیم به دلیل نقش واسطه گری کالج اسلامی جاکارتا ،  بخشی از طلاب وارد دانشگاهها شدند و جمعی از روشنفکران نیز مسیر تبلیغ و توده ها را دنبال کردند.

دلیل توجه جامعه اندونزی به تشیع ؛

-ظرفیت عقلانی وتفسیر نو وانقلابی شیعه از اسلام وپویایی ،کارکردها وقدرت پاسخگویی شیعه به نیازها و مسائل

-استکبارستیزی وحمایت از مظلوم واستقلال خواهی

-عشق ومحبت مسلمانان اندونزی به اهل البیت ع و گرایشات صوفیانه وعرفانی ومعنوی موجود در ان وسابقه ذهنی  وتاریخی مثبت از شیعه در

-تاثیر فرایندها وفعالیت های تبلیغ وآموزش وانتشار کتاب در معرفی شیعه بویزه مرکز اسلامی وخدمات ارزشمند ان وهمچنین طلاب فارغ التحصیل المصطفی

-پیوستگی سادات

حوزه های اصلی تاثیر انقلاب اسلامی وشیعه در اندونزی  عبارتند از :

1-روشنفکران دانشگاهیان ودانشجویان ؛(جزو نخستین گروهها بودند،به دلیل ارتباطات وتعاملات بین المللی که در امریکا واروپا داشتند ، زبان وپی گیری تحولات ورسانه ها ، وجاذبه های انقلاب اسلامی بویژه در حوزه معرفتی ،فکری ،نظام گفتمانی مبتنی بر عدالتخواهی آرمانگرایی واقع بینانه امام خمینی  عقلانیت نظام سییاسی  شیعه وپویایی اندیشه وفقه سیاسی اجتماعی آن .

نکته دیگر اینکه جریان روشنفکری انقلاب اسلامی را نوعی واکنش ایدئولوژیکی به سکولاریسم دولت اقتدارگرا و وابسته به غرب سوهارتو می دانستند وهمچنین  نوعی نگاه نواندیشانه در برابر اسلام سنتی حاکم بر جامعه .لذا روشنفکرانی چون نورخالص مجید ،جلال رحمت ،حیدر باقر، رضوان سهاد ، اگوس ابوبکر ،سیوطی شاطری  زلفان و..با یا تغییر مذهب و یا همانند دکتر امین رئیس و حتی روشنفکرانی چون عذرا متاثر از گفتمان های شیعی واثار اندیشمندان ایرانی و یا ایراد سخنرانی در انتقال فهم ودرک خود از شیعه وانقلاب اسلامی به جامعه اندونزی بویزه در محیط های دانشگاهی و دانشجویی پرداختند.

2-روحانیون وجوانان ، به دلیل کارکردهای تشیع در ساماندهی واحیا نقش وسهم موثر روحانیت در ایران در نظام اجتماعی وسیاسی ، وهمچنین برداشت مسلمانان اندونزی از انقلاب اسلامی به عنوان یک تجربه و نوعی واکنش و پیروزی  نهادهای مذهبی و روحانیت در برابر  دولت سکولار وغربگرای غربی می دانستند و قدرت الهام بخش و ضد استکباری وضد غربی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی  بر جاذبه ها افزود  .

3-سادات وشیعیان قدیم بودند . ما شاهد روند معکوس بودم .خروج از تقیه بازگشت به هویت مذهبی گذشته ودرک همدلانه سادات از امام خمینی به عنوان یک روحانی سید ومرجع تقلید

-جریان شناسی شیعه معاصر اندونزی

-شیعه قدیم وجدید (تفاوت از حیث سنت گرایی ونظام مرجعیت )

-عرب ها وسادات

-طلاب و علما بویزه فارغ التحصیلان قم  الحبشی و برادران شهاب و..

-نوگرایان وروشنفکران و دانشگاهیان (جریان باندونگ  جلال الذین رحمت حیدر باقر  عبدالله بن نوح  رضوان سهاد  اگوست ابوبکر و جریان ماکاسارکه عمدتا جنبش دانشجویی بود که بعدا به جران دانشجویی جوگ جاکارتا تداوم یافت

طبیعتا هر کدام ویزگی ها وشاخصه های خود را دارند هرچند در دو.ره معاصر خوشبختانه به دلایلی از جمله رشد اندیشه ای شیعه ، ورود جمعی از طلاب به دانشگاهها و فعال شدن تعدادی از روشنفکران به فعالیت های سنتی و تبلیغی  به هم نزدیک شدند

-ویزگی های شیعه معاصر

-شیعه یا پیروان اهل البیت ع .خود را به دلیل ملاحظاتی پیرو اهل بیت ع می دانند بخشیش نوعی نگرانی و کاهش بار تضاد های مفهومی شیعه سنی است وبخشی هم تاکید بر مشترکات وپیوستگی با اکثریت سنی

-شیعه در اندونزی دارای ماهیت خاص خود می باشد هرچند از ایران تاثیرپذیرفته .تابعی از ویزگی های اجتماعی وفرهنگی اندونزی است .یکی از هنرهای بی نظیر اندونزی ها بومی سازی است .

-درقیاس با شیعیان هند که متوقف در سنت گرایی ائینی  ومناسبیتی شدند و شاهد افول فکری وفرهنگی انان نسیبت به گذشته هستیم ولی شیعه معاصر در اندونزی به مدد هم جریان فکری اندیشمندان و روحانیون آن از پویایی تفکر وعقلانیت مناسب برخوردارند هرچند تلاش ها و کوشش های مرکز اسلامی و کالج اسلامی بسیار تاثیرگذار بوده است .

-سنت ها وائین ها ؛ نهادها و موسسات وجریان ها همانند هند وسایر اقلیت شیعه دیگر کشورها مهم است

-مرجعیت

-نظام تبلیغی واموزشی ،مدارس حسینیه ها همانند هند هویت استقلالی چندانی نیافته است هنوز ومتکی است .

-چالش ها و مسائل

-البته در قیاس با سایر جوامع شیعه از وضعیت بهتری از جهت امکانات سطح اجتماعی پشتوانه های فکری واجتماعی برخوردارند

-مشکل اقلیت شیعه در بین اکثریت سنی بیشتر است چون دولت ها هم در سیاست ها وتصمیم گبری تحت فشارند . تمرکز بر بیگانه انگاری غیریت سازی و بزرگنمایی تضادها واستفاده از تهدید شیعه جهت منافع مذهبی وگروهی خود وتقویت درونی خود

-چالش ناشی از عامل بیرونی وهابیت ورشد فعالیت های سعودی ها وتحولات حتی در بین نهضت العلما

- رشد افراط گرایی  وفاصله گرفتن از ارزش های دینی فرهنگی اسلام خندان وتغییر مرجعییت های اعتدالی به افراطی

-بیرونی وخارجی خواندن شیعه وغیریت سازی نسبت به شیعه وایران

-تبدیل شدن منازعه مذهبی وفشار بر شیعه  وشیعه هراسی به تجارت دینی وسیاسی با غرب و سعودی

-چالش گسست هویتی تاریخی وکم توجهی به پیوستگی های دینی تاریخی وفرهنگی

-فقدان رهبری متمرکز و کازیزماتبک

- راهکارها

-تلاش در حفظ وتقویت پیوستگی فرهنگی اجتماعی دینی و تاریخی شیعه با مسلمانان اندونزی

-کاهش حلقه های گسست با اکثریت و تقویت حلقه های پیوست و رویکردهای تقریبی فرهنگی و عرفانی شیعه وسنی

-بهره گیری از ظرفیت های عقلی واعتدالی و روشنفکر

-توسعه وتحکیم مناسبات وارتباطات وسهم شیعه در نهادهای مرجع وتصمیم ساز

-راه اندازی گفتگوههای فرهنگی دینی  و تقریبی

-اگاهی بخشی از تلاش های عناصر تفرقه افکن خارجی

-افزایش سهم فکری سواد واندیشه شیعیان

-تاثیر مناسبات ایران واندونزی

نکته پایانی 

تلاقی وهمزیستی تاریخی شیعه وسنی در اندونزی بدور از کنترل واقتدار مذهبی رخ داده و عمدتا در عرصه فرهنگ ،هنر ، سنت ها و هویت بومی که اصل فرهنگ پذیری همگرایی وهمزیستی را می پذیر د شکل گرفته است که در ادبیات ،عرفان ،سنت های فرهنگی وائینی ، عشق به اهل بیت ع تجلی یافته است . لذا بنظر می رسد ما امروزه از جهت مفهومی در خصوص شیعه در اندونزی باید به حلقه وسیعتری فکر کنیم که دامنه اش گسترده تری از تفسیر فقهی و کلامی از شیعه وسنی  را شامل می شود  وآن را در قالب مفهومی بنام شیعه فرهنگی باید تفسیر وتحلیل کرد .با این رویکرد وتحلیل مفهومی از شیعه در اندونزی  طبیعتا صحبت از شیعه در اندونزی شامل جریان ها و حوزه های تاثیرپذیر از شیعه همانند بخش های وسیعی از مسلمانان سنی که تحت تاثیر اموزه های معنوی وفرهنگی شیعه نیز می شوند را شامل خواهد شد . باید از تجربه تاریخی گذشته استفاده کرد و بر حوزه های مشترک تمرکز کرد.

اهمیت اندونزی بیش از انی که معطوف به امروز باشد مربوط به  چشم انداز اینده اش است .توسعه اقتصادی، سهم ونقش منطقه ای و بین المللی وفرصت ها و ظرفیت های فرهنگی و دینی  آن مهم است برای شیعه ودر این چشم انداز شیعه می تواند به عنوان نماد تفکر ،عقلانیت ، اعتدال واسلام معنوی عامل تاثیرگذاری در حیات دینی وفرهنگی واجتماعی این کشور بشمار آید ... باشد.خوشبختانه مسیر خوبی را شیعیان علیرغم فشارها ومشکلات در پیش گرفتند وتقویت مناسبات فکری وفرهنگی ایران واندونزی نیز می تواند مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی را هموارسازد چرا که اندونزی ظرفیت های سازگاری فرهنگی مناسبی جهت این مشارکت تمدن ساز برخوردار می باشد .

انتهای پیام/م


٠٩:٠١ - 1399/11/30    /    شماره : ٧٦٥٠٧٧    /    تعداد نمایش : ٣٢١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار مرتبط
خبرهاي مهم
وبینار گسترش زبان فارسی و ایران‌پژوهی برگزار می‌شود
اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان در سال 2021
وبینار «توسعه فضاهای فرهنگی در چین» برگزار می‌شود
نبود شاعر و نویسنده جامعه را تهی و بی‌روح می‌کند
سلسله هم‌انديشی‌‌های برخط برگزار می‌شود
سلیمانیه عراق؛ میزبان آزمون زبان فارسی «سامفا»
وبینار «پروفسور عابدی و میراث فرهنگ و ادب فارسی در هند و ایران» برگزار شد
تأکید ایران و تونس بر تقویت همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی
زبان فارسی نقش مهمي در معرفی ایران اسلامی به یونانیان دارد
مراسم جشن ميلاد امام علي(ع) در خارج از كشور برگزار شد
کتاب «تکریم پدر» در پاکستان رونمایی شد
شیخ حبیب آل ابراهیم؛ مهاجری استعمار و استبداد ستیز
ضرورت بهره‌مندی از دانش فرهیختگان عمانی در تولید محتوای رضوی
چهل‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم صربستان «FEST» برگزار می‌شود
فرازهایی از نهج‌البلاغه در فضای مجازی منتشر شد
رونق توليد

 

گزارش تصويري
  • اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین
    آیین اختتامیه ششمین جایزه جهانی اربعین با محوریت «سرداران مقاومت؛ حافظان امنیت اربعین» با حضور شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار و از نفرات برگزيده در پنج بخش عکس، فیلم حرفه‌ای، فیلم مردمی، سفرنامه و فعالان مجازی اربعین تجلیل به عمل آمد.

  • گرامیداشت هفته پژوهش در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي
    با همکاری مشترک وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در حسینیه الزهرا(س) برگزار و از برگزيدگان هفته پژوهش و رایزنان برگزیده در حوزه‌های پژوهش و رصد و پایش محل مأموریت تقدیر به عمل آمد.

  • برگزاري دور هفتم گفت‌وگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان و كليساي كاتوليك فيليپين
    دور هفتم گفت‌وگوی دینی مرکز گفتگوی ادیان و فرهنگ‌ها سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و كليساي كاتوليك فيليپين با عنوان «نقش دين در سلامت انسان» (17 آذرماه) به صورت وبينار، برگزار و اندیشمندان مسلمان و مسیحی از دو کشور ایران و فیلیپین آراء خود را در زمینه موضوع سمینار تشریح كردند.

  • نشست مشترک شورای معاونین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع جهانی تقریب
    نشست مشترک شورای معاونین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی (15 تیرماه) با حضور ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در حسينيه الزهرا(س) این سازمان برگزار شد.

  • بزرگداشت هفته پژوهش در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
    مراسم بزرگداشت هفته پژوهش (دوم دی‌ماه) با همکاری مشترک وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار و از پژوهشگران برتر تقدير شد.